nuffnang 3

05 November 2012

Projek DIY 1 - jahit manik & patch lace



ASSALAMUALAIKUM....




Cubaan kali pertama untuk menjahit lace dan manik sendiri. Dah lama teringin nak buat sendiri dan akhirnya seminggu sebelum raya haji hari tu merajinkan diri memulakan projek DIY untuk baju jubah Ayuni.


Jubah Ayuni yg aku tempah dgn sepupu kat kampung
kosong je kan sebab tu nak jahit manik kasi meriah sikit
 

Kain lace aku beli kat jalan TAR
2meter - RM18.00 (murah tak)


 bila dah gunting ikut corak lace tu 
macam ni lah rupanya cantik tak


wajib ada manik-manik yg cantik ni, minta maaf aku tak tau nama2 manik ni main beli je. setelah setengah jam memilih sbb banyak sgt pilihan yg cantik2 smpai mata aku naik juling tgk manik2 ni dan paling kelakar terpaksa minta pendapat pembantu kedai tu mana satu manik yg sesuai dgn jubah Ayuni hu huu. manik2 ini aku beli tak sampai RM10 tau!


Bila semua bahan-bahan yang diperlukan telah ada jadi projek DIY pun bermula dengan jahit lace dulu di jubah Ayuni

Inilah hasilnya setelah dijahitkan lace pd jubah, nampak meriahkan hu huu belum letak manik lagi tapi jahit lace ini pun dah makan masa 1 hari almaklumlah baru belajar nak jahit tu pun setelah mengoogle cara2 jahit lace ini mula2 terkial-kial jugak la kan.

Step seterusnya jahit manik la, part nilah paling excited sekali sampai tak tau nak mula dari mana dulu kuang2x. Nasib baik lace ini dah ada corak bunga jadi senang jahit manik ikut corak bunga tu je. 


Hasil jahit manik pd tengah corak bunga tu


Layan jahit manik ini je 2hari 2mlm tau hu huu
bukan lembap jahit tapi kena tunggu mylittle hero tidur dulu
kalau tak susah mau buat keje 


Akhir sekali aku jahit manik pearl tu kasi tabur2 
bagi nampak lagi2 meriah kan


Ayuni melaram dengan baju baru pd raya haji hari tu. baju aku je yg xdpt siapkan sedih hu huu. walaupun jahitan aku masih belum kemas tapi aku puashati dengan hasil kerja tangan aku yang pertama ini serius tak sangka aku boleh buat sendiri. Jadi moral of story belum cuba belum tahu. 



the next projek DIY will be update soon....









16 comments:

Unknown said...

cantiknyaaaaa...pandai lah awak..sy ni simple2 blh gak..

Unknown said...

canteknye!!! macam orang dah biasa jer hasilnye.. memang cantek~

saly said...

cantiknya...kreatif lah..

salam kenal n follow sini ya..:)

haffizmohdnoor said...

wah! nice..!!

Afraliza Yusof said...

cantek..kretip!!!

Miss B said...

kreatipppp...kippidapp..hehe! bukan kipping ap with kardashian heh. hehehe..bole tempah kat kat su nnt...hehehe

Sweet And Simple said...

cantik la dengan manik2 lagi, suka tgok warna pun cantik


http://sweetandsimple47.blogspot.com

Ann Ishak said...

cantiknya, tangan seni jugak qaseh ni

SURIA AMANDA said...

cantik la....

Anonymous said...

salam jln tar kt mana ye cntikk

Anonymous said...

I'm extremely pleased to find this web site. I need to to thank you for ones time just for this wonderful read!! I definitely appreciated every bit of it and i also have you bookmarked to check out new stuff on your blog.

Feel free to surf to my web-site; herpes remedy
My webpage: oral herpes treatment

Shuhada Shahruddin said...

SALAM AKAK, LACE TU AKAK BELI KT JALAN TAR???? APA NAMA KEDAI TUUUU??

Unknown said...

Cntekkkk..sgt..sye pn ske wt deco pd bju sdri..tp msh xbrpe bgos..lw ad ilmu lg..blehlh kongsi2 kn yeee...:)

Unknown said...

Salam.

suka saya tengok hasil tangan Puan.. lace beli kat jalan tar kat mana ye?
saya sedang berkira, nak beli lace utk baju plain purple.
lace yg ela tulagi cantik2 dari border lace ye?
boleh rekemen mana nak beli border lace yg berpatutan?

Cik Ash said...

Cantik nk try buat gak nanti la

Anonymous said...

cantik gilerrrr gud job

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...