nuffnang 3

12 August 2010

3 Ramadhan : Macam-Macam Ada

Alhamdullilah sudah 2 hari puasa. Bagi yg betul2 sempurna puasa tu tahniah tp bg yg masih kurang tu boleh cuba lagi. W'pun 2 bari puasa mesti macam2 yg dah berlaku kan.Mesti ada yg xsempat sahur coz jam tak bunyi, tau-tau dah pagi. Mesti ada org tak sengaja makan @ minum, mesti ada yg dah berbuka sblm Azan Maghrib rupanya tersilap dengar siaran stesen radio Pantai Timur padahal tinggal di KL.

Mesti ada org yg berbuka dlm kereta coz tersekat dlm jem (jd sediakan air dlm kereta) nnt ada yg kena tadah air hujan buat berbuka sbb xde air nak minum (itu pun kalo hujan, kalo xhujan mcm mana?) Mesti ada jugak yg selamba je hisap rokok padahal puasa hmm sengaja ke xsengaja. bulan puasa inilah jadikan masa untuk berhenti merokok dan buang tabiat2 yg xberfaedah.

Bagi wanita yg uzur pulak jgnlah mengada2 mkn depan yg puasa ni hormatlah skit ok. Orang sekarang Puasa bukan jadi suatu ibadat tapi dah jadi satu adat kenapa? Yalah ada yg puasa bukan main bersungguh2 lagi tp bab solat diabaikan. apa nak jadik ni. Bulan Ramadhan yg mulia inilah suatu kesempatan untuk kita berbakti, berbuat baik yg pahalanya brkali ganda tapi biarlah ikhlas dr hati yg suci murni.



Bersyukurlah kpd Allah kerna kita masih mampu lagi berpuasa, bukan setakat menahan nafsu lapar dan dahaga shj tp nafsu yg lain2 pun kena tahan jugak.

Azam bulan Puasa kali ini aku nak habiskan bacaan Al-Quran. InsyaAllah aku akan buat yg termampu coz nak pergi sembahyang tarawih xdpt sbb anak kecil lagi...



Teruskan usaha dan tabahkan diri dalam menghadapi ujian dan dugaan di dlm Bulan Ramadhan yg Mulia ini.

5 comments:

Fieza79 said...

satu azam yg bagus tu...pahala berganda ganda dpt...doakan diberi kesihatan berpanjangan utk wt ibadah pose ni...

Qaseh said...

terima kasih Fieza...sy pun berharap agar dpat kekuatan diri sepanjang menjalani ibadah puasa ini.

Redbloodsnow said...

azam yg sgt bagus tuh yang. aku doakan ko berjaya ea...amin :)

Qaseh said...

tqvm zie...tengah berusaha la ni.. taip2 kali slps maghrib terus baca Al-quran.

mummysyafie said...

azam yang bagus dear..selamat berpuasa...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...