nuffnang 3

18 October 2012

Siakap Stim Qaseh






ASSALAMUALAIKUM...


Salam Jumaat segala penghulu...




Inilah first time Qaseh buat Siakap Stim
Selalunya buat Siakap 3rasa atau masam manis je
Tak sangka menjadi juga walaupun takpernah buat
semuanya gara-gara myhubby sakit perut 
so tak boleh makan benda pedas2
^

^

^

 Siakap yang telah di Stim
Hmmm...nampak fresh je ikan tu kann
Terpaksa di keras kpd 2bhagian sbb tak muat nak tutup hu huu


Resepi Siakap Stim ni mudah sangat-sangat.
Bahan-bahannya pun tak banyak 
main masuk-masuk je pastu terus kukus
tunggu 15minit dah masak
Makan dengan nasi panas walaaa mmg terbaik punya.


*****************************************************************************************************************


Resepi Siakap Stim Qaseh



Bahan-bahannya
1. Seekor siakap sederhana besar
2. 2ulas bawang merah
3. 3ulas bawang putih
4. 1ulas bawang besar
5. 1/2inci halia
6. 2batang serai
7. 2biji tomato
8. 6biji limau nipis
9. secubit garam
10. kuib pati ayam/ikan bilis
11. sedikit serbuk lada sulah
12. minyak zaitun


Cara-cara Memasak
1. Ikan siakap yg telah dibasuh bersih disapukn secubit garam, sedikit lada sulah dan pati kuib ayam pd setiap bahagian dan biarkan seketika
2. masukkan sedikit minyak zaitun dlm bekas kukus. Kemudian bawang merah dan putih yg telah direcik halus, halia yg dihiris nipis dan serai yg tlh dititpkan.
3. setelah itu baru masukkan ikan siakap tadi dan perahkan limau nipis dan sedikit air kalau nak ada kuah yg banyak dan terus kukuh.
4. 10minit kemudian baru masukkan bawang besar yg dihiris sedikit tebal dan tomato yg dipotong dadu.(kalau nak pedas boleh masukkan cili merah atau cili padi)
5. Biarkan 2-3minit baru tutup api dan sedia untuk dihidangkan.




- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -Selamat Mencuba  - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 



 






10 comments:

:: Mrs.Eady :: said...

vavavava...sedappp!

Mohd Shafwan said...

follow back ok?

Zie Madini said...

ya ampunnnn....sedapnyaaa. gluppp

Nazayiena said...

Sedapnya siakap stim...

Nafira usof said...

feberet saya neh~ terliur!

pinky said...

terliur sudah....=P

Kakzakie said...

Siakap memang sedap kalau stim Su. Kakak tengok pun dah terliur:)

azieazah said...

Kak Azie kalu masak stim ni, suka boh halia dan serai banyak banyak!

Mamachia said...

sedap nampak...dengan ikan segar heeee..terliur,,

syiela said...

sedapnya...terliur ni

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...